Meer informatie

Heb je een vraag
of kom je ergens niet uit?

Wij helpen je graag verder! Scroll door onze veelgestelde vragen en kijk of jouw vraag hiertussen staat of neem contact met ons op!

Veelgestelde vragen

Ontdek meer over het laden van jouw elektrische voertuig, de laadpas die nodig is om gebruik te maken van onze laadpalen, de kosten die erbij komen kijken en het verhelpen van storingen.

Hoe werkt het laden van een elektrische auto?

  1. Zoek een laadpaal. Dat kan via de AVIA VOLT app, download hem hier:
  1. Plug je kabel in de laadpaal en koppel deze aan de auto. Sommige laadpalen hebben beschikken zelf over een laadkabel. Koppel deze dan aan de auto.
  2. Houd de laadpas voor de kaartlezer en wacht op het piepsignaal. De sessie start en het licht op de paal veranderd in blauw.
  3. Voor het beëindigen van de laadsessie houd je de laadpas weer voor de kaartlezer. De laadkabel ontgrendelt en deze kan ontkoppeld worden.

Kan elk type elektrische auto,BEV en PHEV, laden bij een AVIA laadpaal?

Alle volledig elektrische auto’s en PHEV’s kunnen bij onze AC laadpalen laden. Voor de DC snellaadpalen geldt ook dat alle volledig elektrische auto’s kunnen laden alsmede een aantal PHEV’s.

Kan ik met mijn laadpas bij jullie laadpalen laden?

Bij AVIA VOLT laadpalen kun je met vrijwel alle laadpassen laden. Wil je zeker weten of dit ook voor jouw laadpas geldt? Vraag dit dan na bij jouw laadpasverstrekker.

Hoe kom ik aan een laadpas?

Ondernemers kunnen de AVIA Card aanvragen op www.aviacard.nl. Met de AVIA Card kan je tanken en laden bij meer dan 650.000 locaties in Europa, zorgeloos rijden over tolwegen met de tolbox en ontvang je een overzichtelijke factuur. Wil je als particulier een laadpas aanvragen dan kun je bij één van de vele MSP’s (Mobility Service Providers) terecht. Op www.laadpastop10.nl vind je een overzicht van MSP’s.

Kan ik ook laden zonder laadpas?

Dat is mogelijk. Wanneer je een laadtransactie wil starten zonder laadpas dan kan dit via de QR-code op de laadpaal. Door de QR code met je mobiele telefoon te scannen kom je in een omgeving waarin je een laadsessie kan starten, stoppen en betalen met een betaalmethode naar keuze (o.a. creditcard, i-deal).

Wat kost opladen bij AVIA laadpalen?

AVIA VOLT hanteert marktconforme transparante tarieven. De actuele tarieven kun je vinden in onze app. Wat je exact betaalt voor een laadsessie bij een AVIA laadpaal hangt af van jouw laadpas. Jouw laadpasverstrekker (MSP) kan aanvullende kosten in rekening brengen.

Zijn de getoonde tarieven inclusief of exclusief btw?

De getoonde tarieven zijn inclusief BTW.

Ik betaal met mijn creditcard en zie in mijn online bankafschrift aanvullende kosten staan, waar zijn deze voor?

Dit is een voorlopige reservering, je betaalt alleen het uiteindelijke bedrag van je laadsessie. Wanneer je een creditcard gebruikt, is het heel gebruikelijk dat de bank een bepaald bedrag als vooruitbetaling afschrijft, als een routinemethode om ervoor te zorgen dat jouw betalingsmethode over voldoende saldo beschikt. Daarom zie je soms een extra voorlopig afschrijvingsbedrag op je transactieoverzicht. Nadat je je transactie hebt afgerond, berekent de bank het juiste totaalbedrag van je laadsessie en wordt de voorlopige reservering verwijderd en het juiste bedrag afgeschreven. Het kan enkele minuten tot enkele dagen duren voordat deze correctie op je bankafschrift te zien is, dit varieert per bank.

De laadpaal werkt niet. Waar kan ik dit melden?

Wil je melding maken van een storing? Onze storingsdienst is 24/7 bereikbaar op telefoonnummer dat op de laadpaal is weergegeven.

Wat gebeurt er bij een storing?

Alle laadpunten worden 24/7 gemonitord. Elke storing wordt direct doorgestuurd naar onze backoffice die eerst op afstand een storing probeert te verhelpen. Lukt dit niet, dan streven we ernaar om binnen 48 uur een monteur langs te sturen.

De laadkabel blijft na het beëindigen van de laadsessie vastzitten in de auto. Wat moet ik doen?

Dit is uiteraard vervelend, raak echter niet in paniek. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Controleer eerst altijd de handleiding van de Auto voor specifieke instructies over het losmaken van de laadkabel. Verschillende voertuigen kunnen verschillende procedures hebben. Mocht dit niet tot een oplossingen leiden dan zijn hier een paar algemene stappen die je kunt volgen om het probleem voorzichtig en veilig op te lossen:

  1. Stop de laadsessie met de laadpas of via de QR/code.
  2. Bij sommige elektrische auto’s zit naast het contact voor de laadkabel een knop waarmee je de vergrendeling handmatig kunt losmaken. Met een druk op die knop geef je de vergrendeling geforceerd vrij.
  3. Check of je de laadpaal hebt ontgrendeld met de juiste laadpas en dat het voertuig uitgeschakeld is;
  4. Zorg dat je auto ontgrendeld is. Dit is nodig om de kabel te ontkoppelen. Blijft de kabel vastzitten dan kan een of meerdere keren de auto op slot doen en weer van het slot halen verlossing geven. Tussentijds beweeg je de kabel iets om daarmee het vergrendelpalletje bij de stekker meer speling te gunnen.
  5. Bij een heel hardnekkig vastzittende laadkabel kun je ook het contact even inschakelen. Na het uitschakelen kun je de auto weer op slot zetten en van het slot afhalen om de vergrendeling op te heffen, en vervolgens de laadkabel loshalen.
  6. Mocht dit alles niet helpen neem dan contact op met jouw leasemaatschappij of met de ANWB.

Wat anderen over ons zeggen

Deze vorm van maatwerk zie je niet vaak bij de grote spelers en bovendien loopt AVIA echt voorop als het gaat om wat ze ons te bieden hebben. Zowel qua samenwerking als qua geleverde kwaliteit zijn ze wat ons betreft nog steeds de beste partij.

Lennart Driessen - Manager Materieel

We zijn erg tevreden met de laadoplossing, daarnaast is het fijn dat AVIA VOLT een totaaloplossing biedt.

Harrie Reink - Manager Logistiek

Onze AVIA VOLT laadoplossingen zorgen ervoor dat alle voertuigen efficiënt en energiezuinig worden opgeladen waardoor geen enkel voortuig onnodig lang aan de laadpaal hoeft te staan.

Elke van Langen - Hoofd Verkoop