Om weer ruimte te realiseren op het bestaande elektriciteitsnet moet er flexibeler met de beschikbare netcapaciteit worden omgegaan. De elektrificatie van de transportsector wordt op dit moment geremd door de uitdagingen die er zijn op het gebied van netcongestie. Naast dat TenneT en de netbeheerders fors investeren in het verzwaren van bestaande netten zijn er ook andere korte termijn oplossingen. Een voorbeeld daarvan is de non-firm ATO, oftewel niet vaste aansluit- en transportovereenkomst. Met behulp van deze overeenkomst kunnen transporteurs helpen met het oplossen van netcongestie en doorgaan met de elektrificatie van het wagenpark.
Wat is een non-firm ATO?
De non-firm ATO is er op gericht dat bedrijven hun netaansluiting flexibeler gaan inzetten. Op bepaalde piekmomenten dreigt er te weinig stroom te zijn op het bestaande elektriciteitsnet. Echter, is er buiten dit piekmoment nog voldoende ruimte op het net. Vandaar dat netbeheerders graag zien dat het verbruik wordt verplaatst tot voor of na de poelmomenten. Bij een non-firm ATO krijg je als transporteur de grote aansluiting die je nodig hebt voor het laden van trucks. Echter, je krijgt deze aansluiting enkel op de momenten dat er ruimte is op het elektriciteitsnet.
Wat betekent dit voor jou als transporteur?
Het laden van trucks kan relatief eenvoudig worden afgestemd op bepaalde tijdsperioden. Door te wachten met het laden van trucks totdat de piek voorbij is kun je als transporteur toch de grote aansluiting krijgen die nodig is voor het gelijktijdig opladen van meerdere elektrische trucks.
Praktijkvoorbeeld
Stel je hebt een non-firm ATO afgesloten met de netbeheerder. Dit contract houdt in dat je tussen 06:00 en 20:00 uur enkel gebruik mag maken van het vermogen dat je nodig hebt voor de bedrijfsprocessen zonder het laden van de trucks. Immers zijn er overdag op het bedrijventerrein verschillende collega-bedrijven aan het werk die dan allen stroom nodig hebben. Overdag ben je met jouw voertuigen aan het rijden. Je hebt meerdere elektrische trucks die binnenkomen om 17:00 uur. Dan stellen wij het laden uit en zorgen wij dat er in de beschikbare periode tussen 20:00 uur ’s avonds en 06:00 uur ’s ochtends de juiste momenten worden gezocht om jouw truck op te laden. Kortom, je helpt daarmee het probleem van netcongestie op te lossen en jouw truck zit alsnog de volgende ochtend vol. Door tussen 20:00 en 06:00 uur de meest gunstige momenten te zoeken om jouw truck op te laden kun je zo goedkoop mogelijk jouw truck volladen.
Meer weten?
Wil je weten hoeveel stroom je nodig hebt voor de elektrificatie van jouw wagenpark? Neem dan gerust met ons contact op, we gaan graag samen opzoek naar de beste oplossing voor jou.
Contact opnemen